Hopeful
0,-
Lukk
Handlekurven er tom

Subtotal: 0,-

Hopeful skaper unike muligheter

-Når du handler hos oss er du med på å skape unike muligheter for ungdom

Hopeful Akademiet

10.02.2025

Hopeful Akademiet er en videreutvikling, systematisering og profesjonalisering av Hopeful modellen. Her utvikles blant annet bedriftspartnerskap og flere kreative kunstprosjekter. De kreative prosjektene utvikles sammen med anerkjente kunstnere og et nytt eksempel av 2024 er samarbeidet med Coolart og Frihetsteateret, med kunstveggen på Fiskebrygga.

Coolart og Hopeful deler troen på de unge, og har gjennomført et kreativt kunstprosjekt basert på gatekunst. Forandringen er synlig umiddelbart og metoden viser tydelig positiv endringblant de involvert. - Vi erfarer at de som medvirker i den kreative prosessen opplever å bli satt pris på, få nye erfaring, mestring og motivasjon. For oss handler det om moderne samfunnsutvikling som gir nye muligheter og løsninger på sosiale utfordringer, forteller Ane Skjævestad.

 

Hopeful Akademiet utvikles i tett samarbeid med flere aktører. Sentrale samarbeidspartnere er blant annet MERK Norge AS, Senter for Samskapende Innovasjon, KREM, Atle Austad, Empowering People AS og Samfunnslaboratoriet. I utforskingen og utviklingen av de kreative prosjektene våre er Coolart, Friteateret med Sedin Zunic og Ane Skjævestad, Lemondesign med Nina Øen og Tidistudio- et inkluderende designforetak med Ingunn Fjelde Sandvikmoen sentrale aktører. 

 

De kreative prosjekter utvikles for å vekke utsatt ungdom ved å vektlegge deres kreative talenter til engasjement, deltakelse og ansvar. Løfte fram unges praktiske egenskaper og talenter. Målet er at ungdom som ønsker å jobbe innenfor kreative fag skal få muligheten til å prøve seg på det. 

 

Illustrasjonsprosjektet går ut på kreativ utprøving og opplæring i praktisk illustrasjon. Det vil si tegning eller maling som skal brukes til mer enn å stille ut. For eksempel kan det være konseptdesign til spill og film, tatovering, freelance illustrasjon og lignende. Opplæringa går ut på å gi fundamentale kunnskaper om illustrasjon f.eks. perspektiv, formspråk, lys og anatomi.

 

«Hopeful Makers» er et prosjekt hvor de unge deltar både i design og produksjon av en kolleksjon av keramiske produkter til Hopeful Garden kafe. Prosjektet er i samarbeid med Tidistudio som er et inkluderende designforetak. Produktdesigner og kunsthåndverker, Ingunn Fjelde Sandvikmoen er ansvarlig for opplæring, veiledning, gjennomføring og produktproduksjon.

 

- Vi har økende henvendelser blant de yngste. Vi utvider derfor målgruppen til å omfatte unge i alderen 14-25 år og deres foreldre, tilhørende i Kristiansandregionen, Songdalen, Søgne og Mandal, forteller Tone Olsen Nor. 

 

Hopeful samarbeider med skolene og legger sammen til rette for kombinasjonsløp, basert på lærings- og mestringsarenaene og de kreative kunstprosjektene våre. 

 

Hopeful Akademiet skal bli et modulbasert og praktisk opplæringstilbud. En profesjonell arena for kvalifisering med nødvendig individuell support i prosessen mot fullføring av ungdomsskole/videregående skole/fagbrev, høyere utdanning og/eller arbeid. 

 

- I 2025 skal fagbrevtilbudet utvides med tilsvarende fagopplæringstilbud som finnes innenfor salg -og service, for servitør. Nå jobbes det på spreng for å muliggjøre fagbrev for flere unge gjennom bedriftspartnerskap, forteller Hilde Dalen i KREM. Hun har utviklet konseptet og deler prosjektledelsen med Tone Olsen Nor.

 

I Hopeful Akademiet inngår utvikling av et Praksisnært Kunnskapssenter - en arena for fagutvikling av ansatte på tvers av tjenestene. Denne delen skal bidra til å beskrive og dokumentere Hopefuls arbeid og bidra til å legge et kunnskapsgrunnlag for videreutvikling og spredning av Hopeful.

 

- Vi er godt i gang med å hente ut «gullet» og de virksomme elementene. Vi fortsetter i 2025 å benytte metoder fra aksjonsforskning og evaluerer innsatsen ved kvalitative data som hentes inn gjennom fokussamtaler og individuelle samtaler med ungdom og ansatte i Hopeful. I tillegg planlegger vi å innhente erfaringer og råd fra sentrale samarbeidspartnere, herunder sosiallærere/rådgivere, forteller samfunnsviter, Karin Gustavsen i Samfunnslaboratoriet.

 

Hopeful Akademiet skal også inneholde et helsefremmende supporttilbud til ungdom, unge voksne, foreldre/nære pårørende og samarbeidspartnere og være en arena for sosiale innovasjoner som vil ha konkret og direkte nytteverdi i samtiden, lokalt, regionalt og nasjonalt. Det helsefremmende tilbudet utvikles sammen med psykolog spesialist, psykolog og psykoterapeuter, og er en videreutvikling av 24/7 oppfølgingstilbudet i Hopeful, med særlig fokus på å utvikle livmestringsstrategier. - Tilbudet skal utvikles sammen med de unge, baseres på verdiene og tilnærmingen i Hopeful og inkluder støttesamtaler, veiledning og mentoring, fysisk og som et online tilbud, forteller Thea Emilie Dalen Dille i MERK Norge. I 2025 skal det også jobbes for sertifisering av flere unge og med å videreutvikle tilbudet til foreldre/nære pårørende.

 

- Parallelt og løpende jobbes det med profesjonalisering og systematisering av Hopeful og spredning gjennom utvikling av modell for søsterbedrifter, forteller Hilde Dalen i KREM. - Et ledd i dette er å sikre at vi har kunnskap om virkninger av det vi gjør og hva som virker, herunder løpende evaluering med tilhørende justeringer, legger samfunnsviter Karin Gustavsen til.

 

Akademiets innsatsområder er gjensidig avhengig av hverandre og skal i sum også bidra til sosiale innovasjoner av nytteverdi for den enkelt ungdom og deres foreldre, næringsliv, kommune, Fylkeskommune og samfunnet ellers. KREM, Senter for Samskapende Innovasjon, MERK Norge og Samfunnslaboratoriet er blant de mest sentrale samarbeidspartnerne. Samarbeidspartnerne bidrar med nødvendig og supplerende kompetanse, nettverk og arbeidskraft.

 

Akademiet skal ha sitt hovedsete i Kristiansand kommune og bli et kunnskapssenter for flere kommuner, i første omgang, i Agder og Telemark. 

 

Sentrale Bærekraftsmål i Hopeful Akademiet er: 3, 4, 8, 10 og 17, herunder: bidra til å styrke samarbeidet mellom organisasjoner og det offentlige i lokalsamfunnet. Jobbe for at flere fullfører videregående skole og færre faller ut av arbeidslivet. Sett inn bildene av bærekraftsmålene.

 

Utvikling av Hopeful Akademiet hadde ikke vært mulig uten tilskudd fra Sparebankstiftelsen Sparebanken Sør. Daglig leder, Eskild Stenhaug, i Sparebankstiftelsen Sparebanken Sør sier at dette prosjektet er noe de ønsker å støtte fordi Hopeful sin tilnærming bidrar til å forhindre utenforskap, er unikt og har gitt gode resultater i 12 år. Det er på tide å videreutvikle kunnskapsgrunnlaget og spre konseptet slik at enda flere i målgruppa får dra nytte av det. - Hopeful gjør det på en helt annen måte enn det offentlige eller skolen kan gjøre. De har mulighet til å sette krav på en helt annen måte enn skolen. Kanskje har skolen blitt redd for å sette krav. - Hopeful følger dem opp gjennom en lengre periode av dagen enn bare de få timene de egentlig er i skolen innenfor de offentlige åpningstidene. Det er det som har vært av stor verdi. Fordi ungdom ser at realitetene i livet kanskje er litt tøffere enn det de hadde trodd, de må faktisk gjøre noe selv for å komme videre, sier Daglig leder, Eskild Stenhaug. 

 

Faktaboks: Sosialt entreprenørskap er et verktøy for bekjempelse av utenforskap, fattigdom og sosial eksklusjon både her og nå- og i fremtiden. Det er private initiativ som handler om å løse samfunnsutfordringer ved å gjøre flere ting på en gang: Å skape en eller flere arbeidsplasser, bidra til aktiv inkludering, og til å utvikle supplement til det offentlige tjenestetilbudet.

 

Utenforskap blant unge er en betydelig og erkjent utfordring i både Agder og Telemark. Behovet for smarte og effektive løsninger er stort. Sparebankstiftelsen Sparebanken Sør satser på sosialt entreprenørskap og bidrar sammen med Sparebankstiftelsen DNB med tilskudd til utvikling, tilpasning og etablering av Hopeful i flere kommuner. Først ut er Telemark. 

Les mer...

Hopeful i Telemark

10.02.2025

-Vi har lykkes i Kristiansand, og med god støtte fra store næringslivsaktører ønsker vi å utvide nedslagsfeltet, ved å videreutvikle, klargjøre for og etablere Hopeful i Telemark. Målet vårt er å bidra til bedre levekår og redusert utenforskap i Telemark, gjennom å få flere unge gjennom fagbrev og/ eller andre utdanningsløp, sier Tone Olsen Nor, daglig leder i Hopeful.

 

Unge i alderen 14-30 år med ulike psykiske helseutfordringer, uten relevant tilbud, prioriteres. Utvikling og tilpasning av tilbud og etableringen skal svare opp lokale behov og gjøres i samarbeid med de unge og relevante lokale aktører. Hopeful skal også her benytte kreative tilnærminger og kunstproduksjoner i kombinasjon med tilpassede fagbrevløp innenfor de fagområdene med høyest drop out eks. salg og service, matfag og byggfag.

 

Vil bidra til at flere fullfører skole og fagbrev

-Vi vil tilby skreddersøm og en praktisk tilnærming til læring basert på behov og ressurser hos de unge, parallelt med praktisk opplæring i hvordan ungdommene best kan møte kravene i arbeidslivet, sier Hilde Dalen, som deler prosjektledelsen med Tone Olsen Nor. 

 

-Hopeful ønsker også i Telemark å samarbeide med Fagopplæringen, ungdom- og videregående skoler og sammen med dem, legge til rette for kombinasjonsløp, basert på lærings- og mestringsarenaene og kreative kunstprosjekter, legger Thea Emilie Dalen Dille til. Dille er en av de lokale prosjektmedarbeiderne. 

 

- Vi inviteres ofte til å holde innlegg for elever og lærere, politisk ledelse og andre, så her er det bare og ta kontakt, forteller Tone Olsen Nor, og fortsetter, - dette er en unik mulighet til å sette sosialt entreprenørskap på dagsorden i Telemark, bekjempe utenforskap blant ungdom og samtidig bidra til at flere unge finner sin plass og endrer posisjon fra stønadsmottakere til bidragsytere i samfunnet.

 

Utviklingsarbeidet startet opp 1 juni 2024, med fokus på Grenland, hvor behovet er størst. Prosjektet skal finansieres av egenandel fra Hopeful, salg av varer og tjenester og tilskudd. Planen er en bærekraftig drift av Hopeful i Grenland, med realistiske og målrettede mestrings- og kvalifiseringsarenaer som matcher lokale behov i de ulike målgruppene, så fort som mulig. - Sonderingsarbeidet er i gang og det er startet en positiv dialog med blant annet Talenthuset i Telemark, Fagopplæringen i Telemark og flere lokale samarbeidsparter fra næringslivet, fortsetter Dalen.

 

Unge er viktige i utviklingen av tilbudet

De unges ideer og erfaringer er avgjørende for videreutviklingen av Hopeful. Vi skal derfor også i Telemark ta i bruk lokal kunnskap fra ungdommer. Unge skal være aktivt med i både utviklingen og gjennomføringen; - som prosjektmedarbeidere hvor de også deltar i evalueringen, dokumenteringen og videreformidlingen. - som erfaringskonsulenter, hvor de deler erfaringer gjennom foredrag for elever, lærere og ansatte i det offentlige og private bedrifter.

 

Et utvalg unge og unge voksne skal sertifiseres som mentorer for å bidra til å utvikle og betjene en helsefremmende support tjeneste, sammen med profesjonelle helsefagarbeider, terapeuter, psykolog og psykologspesialist. Tilbudet skal også fungerer online.

 

Vi har ansatte 2 lokale prosjektmedarbeidere som er i sluttfasen av mentorsertifiseringen. 

 

Vi har også med unge som har vært gjennom prosessen i Hopeful, som «Mint» 21 år. «Mint» bestod fagbrev i salg- og service med Meget godt bestått i mai 2024. Hun har flyttet tilbake til Skien, og skal bidra med foredrag, innlegg og oppfølging i sosiale medier. Hun får samtidig mulighet til å videreutvikle sin kompetanse, både faglig og personlig, gjennom blant annet sertifisering som CSI mentor. Hun vil deretter inngå i teamet som mentor for andre unge. -Jeg setter stor pris på å være en del av Team Hopeful,forteller Mint.

 

Empowering people AS står for mentorsertifisering av de ungeog blant annet psykolog spesialist Atle Austad bistår med veiledning og kvalitetssikring. 

 

Vi har etablert en Kjernegruppe som består av prosjektledelsen, prosjektmedarbeiderne og de mest sentrale aktørene som Senter for Samskapende Innovasjon, KREM, MERK Norge og Samfunnslaboratoriet. Og skal i løpet av våren 2025 ha på plass en utviklings- og innovasjonsgruppe. Arbeidet med å rekruttere målgruppene er i gang. 

 

Det er solid dokumentert at unge som ikke gjennomfører utdanning på lavere eller høyere nivå, har langt høyere risiko for å stå varig utenfor arbeidslivet.  Kostnadene knyttet til utenforskap er enorme. Beregninger viser at det samfunnsmessige økonomiske tapet ved at en 19-åring står utenfor arbeidslivet frem til fylte 62 år utgjør 15,9 millioner kroner. Dette er både et tap for storsamfunnet, lokalsamfunnet og for den enkelte som rammes. KS sitt utenforregnskap er et regnskap vi skal benytte for å konkretisere de økonomiske gevinstene av den investeringen som gjøres av Hopeful, Sparebankstiftelsen Sparebanken Sør og Sparebankstiftelsen DNB. https://www.ks.no/utenforregnskapet

Les mer...

Unikt samarbeid for å synliggjøre de unges talenter

10.01.2025

Coolart og Hopeful deler troen på de unge, og er nå i gang med et kreativt kunstprosjekt
basert på gatekunst. Forandringen er synlig umiddelbart og metoden viser tydelig positiv
endring blant de involvert. Vi erfarer at de som medvirker i den kreative prosessen opplever å
bli satt pris på, få nye erfaring, mestring og motivasjon. For oss handler det om moderne
samfunnsutvikling som gir nye muligheter og løsninger på sosiale utfordringer.


Hopeful investerer i ungdom med mål om fagbrev/utdanning og varig livsendring.
Oppfølgingen skreddersys for å utvikle den enkeltes potensial. Vi har mestrings- og
kvalifiseringsarenaer som; butikk og nettbutikk, kunstloft, galleri og design, kafeer, -catering
og lunsjservering, keramikkproduksjon og kreative kunstprosjekter.


Vi lykkes med 9 av 10, og er et viktig supplement til øvrig tilbud i Kristiansand.


Hopeful Akademiet – en arena for sosiale innovasjoner, med hovedformål om å
Utvikle, profesjonalisere og spre Hopeful ved å utvikle Akademiet som et praktisk,
modulbasert kvalifiserings- og utdanningstilbud for unge og- et praksisnært
kunnskapssenter for offentlige aktører.


Akademiet skal ha sitt hovedsete i Kristiansand kommune og bli et kunnskapssenter for flere
kommuner, i første omgang, i Agder og Telemark.


Målgruppen utvides i 2025 og omfatter unge i alderen 14-25 år og deres foreldre, tilhørende i
Kristiansandregionen, Songdalen, Søgne og Mandal. Unge med psykiske helseproblemer /rus
Hopeful som står uten et relevant opplæringstilbud prioriteres.


Hopeful modellen er basert på å legge til rette for mestringserfaringer, reell kvalifisering og
personlig vekst gjennom tilpassede utfordringer i kombinasjon med stor grad av støtte, og økt
tilstedeværelse i undervisningen på skolen. Akademiet er en videreutvikling, systematisering
og profesjonalisering av Hopeful- modellen. Hopeful Akademiet skal bli et modulbasert og
praktisk opplæringstilbud, en profesjonell arena for kvalifisering med nødvendig individuell
bistand i prosessen mot fullføring av ungdomsskole/videregående skole,
fagutdanning/fagbrev, høyere utdanning og/eller arbeid. I dette inngår utvikling av et
Praksisnært Kunnskapssenter- en arena for fagutvikling av ansatte på tvers av tjenestene. Det
skal herunder utvikles en digital håndbok, som er en veiviser i Hopefuls arbeidsform og
praksis. Håndboken blir derved et kunnskapsbasert veikart i hvordan vi kan sikre
inkludering uavhengig av hvilken kommune eller region målgruppen tilhører.


Sentrale utviklingsområder i Akademiet
Hopeful samarbeider med skolene og legger sammen til rette for kombinasjonsløp, basert på
lærings- og mestringsarenaene og de kreative kunstprosjektene våre. I uttesting, utvikling og
gjennomføring av de kreative prosjektene våre knyttet til gatekunst er Sedin Zunic og Ane
Skjævestad sentrale samarbeidspartnere.
Hopeful tilbyr skreddersøm og en praktisk tilnærming til læring basert på behov og
ressurser hos de unge, parallelt med undervisning i grunnleggende ferdigheter og personlig
økonomi samt praktisk opplæring i hvordan ungdommene best kan møte kravene i
arbeidslivet.

Hopeful er godkjent lærebedrift i salg - og service og samarbeider tett med Fagopplæring Syd
og lokale aktører ifht. kompetansebevis og fagbrev. I 2025 skal det jobbes det med utvikling
av tilsvarende fagopplæringstilbud i kokk- og servitør samt en videreutvikling av 24/7
tilbudet til et helsefremmende supporttilbud, med særlig fokus på å utvikle
livmestringsstrategier.


Hopeful Akademiet utvikles i tett samarbeid med flere aktører. I utforskingen og
utviklingen av de kreative prosjektene våre er Coolart, Friteateret med Sedin Zunic og Ane
Skjævestad, Lemondesign med Nina Øen og Tidistudio- et inkluderende designforetak med
Ingunn Fjelde Sandvikmoen sentrale aktører. Øvrige samarbeidspartnere er blant annet
MERK Norge AS, Senter for Samskapende Innovasjon, KREM, Atle Austad, Empowering
People AS, Samfunnslaboratoriet og Lemondesign. Samarbeidspartnerne bidrar med
nødvendig og supplerende kompetanse, nettverk og arbeidskraft.

 

Sentrale Bærekraftsmål i Hopeful Akademiet er: 3, 4, 8, 10 og 17, herunder: bidra til å
styrke samarbeidet mellom organisasjoner og det offentlige i lokalsamfunnet. Jobbe for at
flere fullfører videregående skole og færre faller ut av arbeidslivet.

 

Coolart ble etablert av Sedin Zunic i 2016 og er et nyskapende foretak og et innovativt sosialt
entreprenørskap som tror på kunst som metode for å løse samfunnsutfordringer. Coolart
skaper vakre kunstmalerier i offentlig rom til alle mennesker. Alltid inspirert av FNs
bærekraftsmål og menneskerettigheter.


Coolart transformerer passive byrom om til aktive møteplasser. Denne forandringen er synlig
umiddelbart og metoden er så effektiv at menneskene som inviteres med i prosjektene også
viser tydelig positiv endring. Coolart erfarer at alle som medvirker i den kreative prosessen
får oppleve å bli satt pris på og får nye muligheter. Det handler om moderne
samfunnsutvikling som gir nye muligheter og løsninger på sosiale utfordringer.


Coolart får frem det beste potensialet i menneskene. Sosialt entreprenørskap er å klare å hente
frem de største ressursene vi mennesker har. Coolart tror på mennesker og at mennesker har
omstillingspotensialet til å skape varige positive endringer. Les mer her.


Sedin Zunic, født 1981 i Livno, Bosnia og Hercegovina. Sedin er en multikunstner som er
bosatt i Kristiansand, Norge. Han kom til Norge som flyktning i 1993. Han var med i 90-
tallets graffitibølge hvor det ble praktisert en nulltoleranse, - til å ha engasjert seg i den
viktige kampen for å skaffe lovlige vegger og aksept for streetart og graffiti i Sør-Norge. Han
står bak store produksjoner, skulpturer og murals i Norge og Europa. Zunic bruker gata som
lerret og er en eksperimentell kunstner. Han har utviklet en estetikk som kombinerer grafitti,
stensiler, det abstrakte og klassisk figurative. Han er opptatt av perfeksjon som inspirerer hans
visuelle uttrykk. Zunic har en eksperimentell stil og er opptatt av miljøet, og han bruker kunst
som metode for å løse samfunnsutfordringer. Han blir inspirert av FN's bærekraftsmål og
menneskerettigheter.


Sedin Zunic har hatt TEDx talk (https://www.youtube.com/watch?v=yjdJM3tA6h0) om
hvordan kunst kan skape et hav i endring. Zunic har etablert seainvaders.com,
Mintstreeatart.com og https://www.coolart.no Zunic er kjent for å invitere inn sårbare
grupper til å medvirke i sine kunstproduksjoner. Sedin bidrr i utforskingen og utviklingen av
en kreativ modul i Hopeful Akademiet.

 

Ane Skjævestad, (45 år) er dramapedagog, prosjektleder, kurator, skuespiller og kunstner.
Hun er prosjektleder i Coolart, Frihetsteateret (https://www.frihetsteateret.no) og Hvem vil du
være? Hun brenner for sosialt entreprenørskap og livsmestring. Ane har hatt TEDx -talk
(https://www.youtube.com/watch?v=2Hv5yWp3R5U) om kunst som metode for å løse
samfunnsutfordringer. I hennes talk lærer man om hvordan gatekunst har potensialet og kraft
til å endre liv og at det er et innovativt verktøy til å løse sosiale utfordringer. Å invitere inn
sårbare grupper inn i kunstproduksjoner handler om å skape tillitt og trygghet til å dele
erfaringer og transformere dette til visuelle uttrykk. Det handler om at kunst som metode
vandaliserer våre sosiale barrierer og åpner opp for sosialt entreprenørskap.


Ane erfarer at for å ruste opp de unge til å takle livet trenger vi empati, som ifølge WHO er
det viktigste vi kan lære innen livsmestring. Det å sette ord på følelser, dele det med andre,
som forstår, er kjernen i det å være menneske. Denne ærlige delingserfaringen vil hjelpe til å
ruste opp mennesket til å takle livet når det er vanskelig. Når denne kunnskapen sankes inn og
formidles til samfunnet gjennom kunst er dette verdifullt på så mange plan. Ane bidrar i
utforskingen og utviklingen av en kreativ modul i Hopeful Akademiet.


Ingunn Fjelde Sandvikmoen er utdannet produktdesigner og kunsthåndverker og har Master
of Art fra Manchester Metropolitan University. Hun er medlem av Norske Kunsthåndverkere
og er Første lektor ved UIA, fakultet for kunstfag. I tillegg driver hun Tidistudio – et
inkluderende designforetak. www.tidistudio.no. Ingunn har mange års erfaring med kursing
av unge og voksne gjennom egen virksomhet, ved UIA og kulturelle skolesekk. Ingunn er
opptatt av at det etableres arenaer der ungdom kan få benyttet sin kreativitet innenfor
realistiske produksjonsrammer og markedsbehov. Dette fordi kreative talent kan brukes som
motor for økt selvtillit, engasjement, deltakelse og ansvar. Ingunn bidrar i utforskingen og
utviklingen av en kreativ modul i Hopeful Akademiet.


Hopeful ble etablert av sosialentreprenør Tone Olsen Nor med flere i Kristiansand desember
2012. Hopeful bidrar med å løse dagens samfunnsutfordringer og forebygger fremtidig
utenforskap og fattigdom blant ungdom med særlig prioriterering av unge med psykiske
helseutfordringer som står uten et relevant opplæringstilbud.


Visjonen er å skape bidragsytere i samfunnet og ikke stønadsmottakere, - altså forhindre varig
utenforskap og unge uføre. Hopeful bidrar til å bekjempe utenforskap gjennom å styrke
fremtidstroen og få ungdom selvhjulpne gjennom å fullføre ungdoms- og videregående skole,
arbeid og/eller videre skolegang/fagbrev/studier.


Ungdommene får et skreddersydd opplegg og vi lykkes med 89 %. Vi er til for ungdom som
ønsker en varig livsendring og følger de unge hele veien til mål om utdanning og/eller arbeid.
Hopeful er en” Re-start” for ungdom som gir fremtidshåp og gjør de «mer robuste» til å takle
livets utfordringer.


Hopeful er lærebedrift i salg og service og har mestrings- og kvalifiseringsarenaer som;
butikk og nettbutikk, kunstloft, galleri og design, kafeer, catering og lunsjservering,
keramikkproduksjon og kreative kunstprosjekter. De kreative prosjekter utvikles sammen med
de unge, både i egen regi og i samarbeid med anerkjente kunstnere, for å vekke utsatt ungdom
ved å vektlegge deres kreative talenter til engasjement, deltakelse og ansvar. Løfte fram unges
praktiske egenskaper og talenter. Målet er at ungdom som ønsker å jobbe innenfor kreative
fag skal få muligheten til å prøve seg på det.

 

Illustrasjonsprosjektet går ut på kreativ utprøving og opplæring i praktisk illustrasjon. Det vil
si tegning eller maling som skal brukes til mer enn å stille ut. For eksempel kan det være
konseptdesign til spill og film, tatovering, freelance illustrasjon og lignende. Opplæringa går
ut på å gi fundamentale kunnskaper om illustrasjon f.eks. perspektiv, formspråk, lys og
anatomi.


«Hopeful Makers» er et prosjekt hvor de unge deltar både i design og produksjon av en
kolleksjon av keramiske produkter til Hopeful Garden kafe. Prosjektet er i samarbeid med
Tidistudio som er et inkluderende designforetak. Produktdesigner og kunsthåndverker, Ingunn
Fjelde Sandvikmoen er ansvarlig for opplæring, veiledning, gjennomføring og
produktproduksjon.


Hopeful har lang erfaring med innsats som gir unge varig livsendringer og har utviklet en
egen metode. Metoden er utviklet sammen med unge og privat sektor basert på hva som
mangler i offentlig sektor, som et viktig supplement.

Les mer...

Trykk ENTER for å søke